Translate

dinsdag 25 december 2012

Kerstwens

Koningin Beatrix houdt een kersttoespraak. En de paus brengt een kerstgroet in 60 talen.
Dus waarom zou ik mijn gedachten ook niet eens de vrije loop laten gaan?

Buiten regent het, een natte wind giert rondom het huis. Ik sluit mijn ogen, en zie een witte Kerst. Want dat wil ik!

Als ik ieder jaar, twee dagen de baas van Nederland zou mogen zijn, dan gaf ik de techneuten van de Technische Universiteiten in Eindhoven en Delft de opdracht om een enorme sneeuwmachine te ontwerpen. Zodat het met Kerstmis altijd wit zal zijn.

En tijdens de kerstdagen wordt er steevast een Elfstedentocht gereden. Want ik zou ook een enorme ijsmachine laten bouwen.
En "it giet net oan" wordt dan - eens en voor altijd - uit het Friese woordenboek geschrapt!

De wegen moeten natuurlijk autovrij zijn! Dus geen sneeuwschuivers! Nee, gewoon twee dagen laten liggen, dan kunnen we lekker met z'n allen sneeuwballen gooien, sleeën of langlaufen auf der Autobahn.

En taxi's worden vanzelfsprekend vervangen door arrensleeën met rendieren - met van die gezellig klinkende belletjes om hun nek.

Ik zou ook een prachtig ijspaleis laten bouwen, waar een sneeuwkoning en -koningin tijdens de kerstdagen mogen regeren. En ze moeten aan alle arme mensen kerstpakketten uitdelen. Want met Kerst wordt er geen honger geleden! Het is immers een feest voor iedereen!

Een feest waarbij iedereen met een goed gevuld buikje, vrolijk liedjes zingend onder de kerstboom kan zitten. En mensen die vervelend zijn, worden zonder pardon in de ijskoude kelders van het paleis opgesloten. Feestbedervers kunnen we niet gebruiken! Twee dagen lang zal er dan in Nederland vrede zijn!

Zo'n witte Kerst zou trouwens ook goed zijn voor de economie, want Nederlanders hoeven dan niet op skivakantie, en van heinde en ver zullen er ieder jaar toeristen toestromen. Zoiets willen zij natuurlijk ook wel eens meemaken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten