Translate

zondag 3 februari 2013

Maandag

Zondag. Het is weer de dag van Rob de Nijs. Eigenlijk heeft hij er behoorlijk spijt van. Had hij dat lied maar nooit gezongen. Nu wordt hij er iedere zondag aan herinnerd. Het zit in zijn hoofd. Het gaat er nooit meer uit. En vaak staat hij op met hoofdpijn. Zelfs een koude douche helpt niet.

En terwijl hij met een grote badhanddoek zijn rug afdroogt, begint hij automatisch het lied te zingen: 'Zondag, zondag. Vandaag blijf ik de hele dag dicht bij je. Zondag, zondag. We hebben tijd om lekker lang te vrijen. Je fluistert woordjes die ik zo graag van je hoor. Aha aha aha mm mm mm, toe ga door.' Het zit vereeuwigd in zijn hersenpan. En..., er is nergens een delete-knop.

Soms zegt hij tegen zichzelf: het is vandaag donderdag of..., maandag. Of..., zaterdag. En dat wil wel eens helpen. Maar ja, daardoor is hij ook al heel wat afspraken misgelopen!

'Want, daar wordt je héél confuus van,' zegt hij tegen zijn kat. Het beest miauwt klaaglijk. 'Jij denkt alleen maar aan eten.


Voor jou maakt het immers niet uit, welke dag het is,' zegt hij nu een beetje mopperig.

Hij heeft er ook al eens aan gedacht om met zijn probleem naar een psychiater te gaan. Maar ja, die hebben op zondag geen praktijk! "Ik zal ermee moeten leven", hoor ik hem zuchtend zeggen.

Plotseling denkt hij: ik kan natuurlijk ook een nieuw lied gaan schrijven. Voor iedere dag een nieuw lied. En terwijl hij zich voor de badkamerspiegel staat te scheren, dwarrelen er allerlei woorden door zijn hoofd. Langzaam rijgen ze zich aan elkaar.

Maandag, dan ben ik de hele dag ver weg
Maandag, maandag, dan snak ik de hele dag naar jou
En denk ik aan de woordjes, die jij altijd naar mij fluistert
Aha aha aha mm mm mm, ja, ja, ik kom er zo aan


'Dat was gemakkelijker dan ik dacht, mompelt hij tevreden in de spiegel kijkend. "Dinsdag" is natuurlijk precies hetzelfde. En "woensdag" ook! Oh, wat ben ik toch geniaal. Als dat allemaal hits worden, dan heb ik het probleem opgelost! En, dan hoef ik tijdens mijn optredens niet meer altijd "Zondag" te zingen! Want dat komt zo langzamerhand echt mijn strot uit.

Ik hoop alleen dat ik dan niet iedere dag hoofdpijn heb.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten