Translate

vrijdag 12 december 2014

Kerstballetjes, ja heerlijk!

Door de crisis worden er dit jaar één miljoen minder kerstpakketten verstrekt. Maar om de (nog) werkende mens toch sympathiek tegemoet te komen, pakken de werkgevers het nu heel persoonlijk aan: zeg kerel, wat dacht je van een fles mooie rondborstige rode wijn, of een gezinspak soepstengels, of een paar repen eerlijke chocola, of een zakje biologische zoutjes. Allemaal heel lekker, en gezellig voor onder de plastic kerstboom!

Supermarktketen Jumbo heeft een omstreden kerstcommercial waarin bekende Nederlanders zingen. Nou, ik vind dat ze de mensen een fantastisch kerstgevoel geven - een vrede op aarde illusie. Ja, toch! En dat die artiesten dan voor zo'n snabbel een (warme dampende) rookworst of een pak verse vanillevla krijgen - och, dan hebben ze ook een extraatje tijdens de feestdagen.
We moeten nu allemaal de broekriem aanhalen, hè. Dus niet zeuren!

Dominee Gremdaat had er vorig jaar helemaal geen zin in! Veel mensen voelen zich tijdens deze dagen verschrikkelijk rottig en om dat te verbergen, gaan ze zich extra vrolijk gedragen! Volgens hem mag je best hypocriet doen, maar dan moet je wel van je eigen toneelspel genieten.
Ben ik helemaal met hem eens!
"Oh buurman, wat een mooie grote kerstboom (geinige piek) én wat zie jij er goed uit - fris en fruitig - zal ik maar zeggen. En buufje mag er ook zijn..., fraai dat plissé rokje met die geruite blouse erop..., wat een gewaagde combinatie! Ja, die botox heeft haar echt goed gedaan!
Die toastjes met kruidenboter zijn overigens heerlijk. En dan dat fantastische zwijmelmuziekje "Santa Baby van Marilyn Monroe", wauw! Hoe kom je erop? Jij weet écht hoe je een feestje moet bouwen!"

De aarde warmt op! Ik verwacht dit keer dan ook wéér geen witte kerst. En geloof me of niet, maar ik tel in Nederland steeds meer palmbomen. Vorige week zag ik mijn buurman met een kruiwagen vol met grote bladeren naar zijn volkstuintje zeulen. "Ik begin een bananenplantage" riep hij enthousiast.
Ik voorspel dan ook; dat we binnen niet al te lange tijd met kerst gezellig in de tuin rondom de barbecue staan te leuteren. En uit de luidsprekers galmt dan het vrolijke liedje "Ik ben een kerstbal" van Bert en Ernie. Het woord "ijspret" wordt natuurlijk uit de Dikke van Dale geschrapt!

Op internet google ik nog even snel naar kerst in Rio de Janeiro. Nou, dat ziet er aantrekkelijk uit. Het is er 36 graden op het strand en ik zie meisjes - gehuld in slechts een mini tangaslip - vrolijk met de kerstman twerken. Ja, daar gaat de beste man van zweten!
'Zo ziet het er in de toekomst dus ook bij ons uit,' mompel ik in mijzelf. Weg met de regen en die vieze natte sneeuw! Ik sluit mijn ogen en nog geen seconde later lig ik uitgestrekt op een badhanddoek - gedecoreerd met vrolijke Rudolfjes - op het strand van Scheveningen. Waar een mooie, jonge dame (met kerstballetjes in haar oren) met zachte handen mijn rug insmeert.

Goh, ik kom al helemaal in kerststemming. Even op Facebook kijken.... Nee maar, ik heb al bijna duizend vrienden. En als ik straks ook nog een filmpje van de Victoria Secret kerstshow download met daarin starring; onze eigen stoere, sexy Friezin Doutze Kroes - nou, dan ben ik met een glaasje rode wijn, een soepstengel, een stukje chocola of een biologisch zoutje erbij, gegarandeerd van een fijne kerst!

Ja, gezellig! Ik voel mij nu al helemaal toppie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten