Translate

donderdag 22 januari 2015

Als zeerobben zouden kunnen vliegen

Broem..., broem! Het opstarten valt ook dit jaar niet mee. Ik voel mij als een oude zeerob..., als de kapitein van het schip "De schele zeemeermin" uit een oude televisieserie (Dappere Dodo). Maar..., ik heb de kerstdagen overleeft. Ja, zelfs de nieuwjaarsknallen heb ik zonder oordopjes getrotseerd. Dus ook dit jaar moet het weer lukken om een glimlach op de gezichten van mijn lezers te toveren!

Het is alweer bijna eind januari en er is ondertussen veel gebeurd.

Volgens de Chinese maankalender is 2015 het jaar van de geit. "Deze mekkerende viervoeter is artistiek begaafd, rustig maar hartstochtelijk, en een beetje ongewoon. Hij is oprecht, en heeft een grote verbeeldingskracht. Een geit waardeert de goede dingen van het leven...", lees ik ergens op internet. Behalve die vier voeten en dat gemekker, zie ik wel overeenkomsten.

Maar wat kopte de tabloid van de Telegraaf nu toch? Nee, maar: Seks in de Gouden Koets. Leden van de Marechaussee zouden hun broekje te buiten zijn gegaan. Wauw! Nou, ik heb het op veel plaatsen gedaan, maar nog nooit in... Ik denk dat veel mannen (én vrouwen) dat ook wel eens zouden willen. Ruikt mijn ondernemersgeest hier - in deze slechte economische tijden - een handeltje? Een gat in de markt? Nou..., vooruit met de geit! (En, even terzijde... Ik hoor W.A. ook al mompelen; dat ik daar zelf nooit opgekomen ben, en dan het liefst lekker schommelend achter de kont van het paard.)

Ondertussen wordt het grasland van boer Jacob van der Wal in Groningen door miljoenen muizen kaalgevreten. Ook andere boeren in Noord-Nederland klagen steen en been. Ze hebben zelfs een muizenmeldpunt opgericht. Ja, de plaag is zo groot dat die zelfs op satellietbeelden te zien is.

Ik schreef al eens een verhaaltje dat heette: Het jaar van de boze muis. En toen had ik het nog over een sigarenkistje vol met muizen. Een grappig verhaaltje (een fantasie), waarin de muizen de wereldmacht overnamen. Maar dit zijn er dus miljoenen! Dit is reality tv! Ze vreten zo meteen héél Nederland kaal. Ze graven zelfs gangen in onze dijken. Misschien knagen ze ook al aan de Gouden Koets? Een muis baart iedere 20 dagen een nest van 6 à 10 jongen. Dus tel uit je winst. De hele wereld gaat eraan!

"Als ik door het raam naar buiten kijk, zie ik regelmatig een paar geiten in het grasveld wegzakken. Nou, en dan is het bal - dan zie ik ze vliegen - wolken van muizen zie ik dan", zegt een sombere Jacob.
Maarten 't Hart mag (als hij tenminste opschiet) weer een nieuwe bestseller schrijven: Een vlucht housende grasmuizen!

Op Robbeneiland in het Verdronken Land van Saeftinghe aan de Westerschelde (op de grens van Nederland en België) schurken mollige zeerobben amoureus tegen elkaar aan. En even later zie ik ze - snurkend op hun luie kont - nog lekker nagenieten, want hier zijn geen artistieke geiten, en zeker geen jerkende muizen! Ja, alleen de robben zijn nog veilig!

Terwijl ik dit schrijf, kijk ik bedenkelijk naar de tv - naar Eva Jinek. Niet dat ze ook een dikke kont heeft, maar wat kijkt ze toch streng! Op de lagere school had ik ook een strenge juf. Een keer per week kregen we zangles. Met een trillende stemvork in haar hand zong zij dan: brrrrr, aaaaaa, nnnnnn en dddddd. En vervolgens moesten wij dan in canon "Brand in Mokum" zingen. De daarop volgende orgie van klanken eindigde uiteraard in totale chaos.

Zouden de robben van Saeftinghe wél harmonieus "Brand in Mokum" kunnen knorren of... "Brand in Groningen"? En zouden ze - als het écht zou moeten - ook als muizen kunnen vliegen?

Jinek houdt (met haar poezelige handjes) haar opgetrokken beentjes bijna krampachtig vast. Zitten de muizen soms ook al bij haar onder de bank? En dat korte rokje? Och..., het zal wel érg warm zijn in die studio.

In 2020 is het (volgens de Chinese astrologie) écht het jaar van de muis. Dus over vijf jaar is het zeker met ons gedaan! En ik hoor zojuist dat onze wateren zijn verziekt door miljarden agressieve fucking zeeluizen.

Nou mensen, ik zou zeggen: koffers pakken en snel een andere planeet opzoeken.

------------------------------------------------------------------------------

Behalve "Nieuws met een glimlach" schrijft Jozef Bloks nog veel meer. Kijk hiervoor op www.jozefbloksmuseum.nl in "De Boeken Gallery" (Webshop - rechter balk)

Jozef Bloks steunt Alzheimer - steunt u ook? (rechter balk voor de link)

Bedankt voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten