Translate

donderdag 19 februari 2015

Poeperdepoep

In het riviertje voor mijn huis spot ik een aalscholver met een zilvergrijze kop - prachtige watervogel. En vlak boven mijn hoofd zit een blauwe reiger in een kale boom. Flats! Nou, dat scheelde maar weinig. Een eindje verderop oefent een jonge lijster zijn eerste deuntje. 'Schijtlijster,' mompel ik in mijzelf. Ja, poep is van alle tijden!

Sigmund Freud had er heel veel theorieën over - vooral kleine kinderen zijn er blijkbaar dol op. Rond 1900 (la Belle Epoque) was poep zelfs hèt onderwerp van de dag!
Een welvaartsprobleem? Zou kunnen. Mensen vreten zich vol met taartjes en gebak, en daar ga je slecht van spijsverteren - met als gevolg: poep in de broek! Je kunt er trouwens ook de psychische status van iemand aan aflezen. Koffiedikkijkers verloren hun baan, terwijl poepkijkers het in die tijd steeds drukker kregen.

In de hongerwinter van '44-'45 waren de mensen echter al blij als ze één keer in de week konden poepen, maar dat terzijde.

Nog niet zo lang geleden was poepen een onsmakelijk woord. Mensen hebben er door de jaren heen dan ook allerlei synoniemen voor verzonnen zoals; kakken; kleien; bouten; reetracen; de wc-eend voeren; sanitair relaxen; bruintje uitlaten; uit de bilnaad gieren; uit m'n sterretje brullen; de pot funderen; een uitdraai maken; uit de broek hoesten; de aambeien schoffelen; een bruinvis lanceren; een bolus draaien; even mijn rioolbelasting betalen; een bruine beer schieten; kringspieroefeningen doen. En dan heb ik uiteraard alleen de leukste gesorteerd, want er zijn er nog véél meer! In Vlaanderen betekent poepen echter iets héél anders!

Van Kooten en de Bie waren duidelijk "avant la lettre", want al in de jaren '70 deden zij veelvuldig aan internationale poepwedstrijden mee. En letterpoepen was hun specialiteit! De "I" en bijvoorbeeld de "X" waren een makkie. Maar een mooie "0" leggen was dan weer hele andere koek.

Maar goed, nu heeft bijna iedere TV of radiopresentator er de mond van vol.

Heb je problemen met de stoelgang, dan is er nu zelfs een heuse Amerikaanse poepbank! Nederlandse dokters bestellen daar een hoopje gezonde bruine prut dat ze in je reet spuiten en na enige tijd - Hopla Popla - draai je weer een lekkere, gezonde dampende keutel! Alleen kan er soms een labeltje aan hangen met: Made in the USA.

Ja, sinds dat mensen de kak van hun hondje oprapen en in een plastic zakje moeten doen, is er veel veranderd!

Nee, poep is niet meer bah! Babypoep is trouwens nooit vies geweest. Ze hebben er iedere dag pampers van vol! En op menig babykransje is het een hot item. Ja, Huubje heeft weer mooi gepoept. Ruikt goed, ziet er gezond uit - mamma wrijft zich in de handen.
Zo, en nu nog een boertje!

Veel vogels en dieren eten elkaars poep. Maar zo'n vaart zal het bij de mens (nog) niet lopen. Hoewel? Doktoren vinden steeds meer gezonde dingen in menselijke uitwerpselen. En wist je dat in sommige peperdure parfums poep is verwerkt. Weliswaar een heel klein beetje, maar toch!

En dan al die "vieze" liedjes. "Poeperdepoep, wie schijt daar op mijn stoep?" was dit jaar een grote carnavalskraker! Ja, het was een gierende knaller!
Comazuipen is dus binnenkort helemaal uit!

Ik vraag mij af of er ooit een kunstenaar (Rembrandt?) een schilderij met poep heeft geschilderd of daar tenminste zijn bruine verf mee heeft aangemaakt. Als baby maakte ik al hele interessante schilderijen op het behang. Dus - wat dat betreft - voldeed ik aan de theorieën van Freud!

Als je vroeger een achternaam had die enigszins met poep associeerde (bijvoorbeeld: Schijtelaar of Strontjes) dan sprak je die liever niet hardop uit. Maar nu zag ik laatst boven de voordeur van een klein winkeltje - in plaats van een bescheiden naamplaatje - een groot uithangbord waarop stond: Jan en Ankie Reutelaar - biologische toiletartikelen.

Je ziet het ook aan de kleding. Een tijdje geleden waren de zogenaamde drollenvangers (poepbroeken voor dames) erg in. Ik vond zo'n lege aardappelzak hangend aan je billen maar niets. Nee, geef mij maar een strak kontje.

Ik herinner mij de film "Mad Max Beyond Thunderdome" waarin mijn sexy Tina Turner een gasfabriek uit varkensstront beheerde. En aangezien tegenwoordig alles gerecycled wordt, zou het mij niet verbazen als er binnenkort door minister Kamp een gasfabriek uit mensenpoep wordt geopend.
Zeker nu ze (door die aardbevingen) in Groningen de gaskraan langzaam dichtdraaien. En.., omdat ze de boringen op Terschelling er voorlopig toch niet doorheen gedrukt krijgen, zou ik mij goed kunnen voorstellen dat Rutte en Samsom binnenkort de Nederlandse bevolking vriendelijk doch dringend vragen om (tijdens deze economische crisis) een steentje (= drolletje) bij te dragen.
Dus.., of we nu allemaal onze ontlasting heel zorgvuldig willen opvangen. En dan komt er (net zoals vroeger de schillenboer) iedere week een keutelboer ze braaf ophalen. Eigenlijk net zoals de urine van zwangere vrouwen voor Moeders voor Moeders - maar dan anders.

'Ja mensen, we moeten er met z'n allen de schouders onder zetten,' zegt Rutte met een ietwat opgetrokken neusje. 'En het is goed voor de werkgelegenheid!' grinnikt Samsom. 'Dus voortaan hangt er bij iedereen een schepnetje op het toilet. Ja, gezellig, het visseizoen is bij deze geopend,' roept Markje lachend.

Een stap verder en je wilt écht niet weten waar peperkoek van gemaakt wordt. Chocoladepudding heb ik ook nooit lekker gevonden. Ik vond er altijd al een raar smaakje aanzitten. Een reep bruine chocola ook, en... het plakt zo aan je vingers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten