Translate

donderdag 14 juli 2016

Hakjesdag

Hoi, hoi..., een nieuwe vrouwelijke Britse premier: Theresa May. Op televisie ziet ze er uit als een verschrikkelijke burgertrut die blijkbaar nog nooit van Mary Quant (ja, die van het mini-rokje) of... John Galliano heeft gehoord, laat staan van Twiggy (het magere modelletje uit de jaren zestig).

Maar..., hoe is het mogelijk, want onder die burgerlijke Britse kleding draagt ze aan haar poezelige voetjes excentriek schoeisel van bekende ontwerpers zoals André Perugia en Salvatore Ferragamo. Ja, ze draagt zelfs prachtige, kleurrijke modelletjes van onze eigen schoenenkoning Jan Jansen.

Terwijl ik mijn verhaaltje schrijf dreutelen Ruttemetutje en Samsommetje - duimpjes draaiend met de handjes op de rug - wat verveeld rond in het torentje.
'Wat hebben vrouwen toch met schoenen?' vraagt Samsommetje plotseling.
'In de media wordt ze vergeleken met Merkelientje van Duitsland - óók zo'n sterke vrouw. Maar meer dan een uitgezakt decolleté en een omhoog gekropen rokje met daaronder een soort van Sinterklaas-pantoffels heb ik bij haar nooit kunnen waarnemen, murmelt Ruttemetutje. Maar goed, binnenkort verschijnen er natuurlijk - net zoals destijds met Margaret Thatcher - heerlijke cartoons op internet. Ja, dat wordt weer smullen! Theresa als een soort van heilige maagd in pikante lingerie en... op schoenen met hakken - waar Freddie Mercury zijn lippen bij afgelikt zou hebben. Dus, in plaats van 'rokjesdag' krijgen we er misschien ook wel 'hakjesdag' bij.'

'Een vrije dag voor iedereen, roept Samsommetje vrolijk uit. Hoi, hoi, hoi...! Maar moet ik dan ook op pumps over het Binnenhof flaneren?' mompelt hij er verschrikt achteraan.
'Zou zo maar kunnen, zegt Ruttemetutje. In de 17e eeuw liepen de mannen aan het hof van Lodewijk de XIV (de Zonnekoning) ook allemaal op hoge hakjes rond te trippelen. Je moet er natuurlijk wel de goede figuur voor zijn, Wildertje zou er zeker goed mee staan. Ik zie hem al - helemaal in zijn sas door zijn haardos wrijvend - pedant door de Tweede Kamer stappen. Ja, dan wordt het nóg gezelliger!'

'Komen we dan niet nóg verder van het gewone volk af te staan?' vraagt Samsonnetje met een natte cliniclown-rimpel in zijn voorhoofd.
'Ach, het gepeupel zal het prachtig vinden en dan kan ik weer eens lekker achter mijn klavecimbel kruipen. Hermelijnen-manteltje nonchalant omgeslagen, pruikje op, parfumpje onder de oksels.... En dan roepen ze in het Europese Parlement: 'Hé..., de wederopstanding van Mozart of zoiets, en wie twerkt er dan potverdorie klefferig tegen mij aan? Precies: Seksbom Theresa May!'

Vervolgens opent hij een beetje nichterig een kastdeurtje en zegt: 'Ik was er al op voorbereid. Ja, ja...!' Tovert een paar fonkelende, fluwelen schoentjes met hoge hakjes te voorschijn, dribbelt (tik, tak, tik...) naar zijn Wurlitzer Jukebox en zingt uit volle borst: 'I love Rock en Roll..., put another dime in the jukebox baby....., and dance with me!' En voordat Samsommetje het goed en wel beseft, dansen ze samen jolig in het torentje in den ronde.
Als het nummer is afgelopen vraagt Sammetje bijna smachtend: 'Ik heb nog een verdwaalde euro in the pocket. Mag ik ook even..., het nummer heet Majieo Yi (Mala) en dat betekent 'eeuwige glimlach', vind jij vast heel erg leuk, hi, hi...'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten