Translate

maandag 8 oktober 2012

Vuurspuwende draak

Gisteren was het nog een gezellige rustdag met Rob de Nijs (in tutu). Vandaag word ik weer met mijn neus op de harde werkelijkheid gedrukt. Seksueel misbruik van kinderen in de Jeugdzorg. Daar kun je absoluut geen grapjes over maken. Relschoppers van Project X in Haren veroordeeld. Noodfonds in nood: Europees monetair noodfonds wordt vervangen door een nieuw noodfonds. GroenLinks? Tja, dat lijkt mij ook einde oefening. Textielketen "Henk" wordt gedeeltelijk van de ondergang gered. Ook geen prettig nieuws. De laatste tijd lees ik steeds vaker namen van ondernemingen waar ik nog nooit van heb gehoord. Bij deze moet ik toch echt even aan de Vlaamse stripfiguur Cowboy Henk (met bananenkuif) denken.

Grand Prix van Japan. Formule 1. Veel brokkenpiloten. Mijn schoonbroer doet aan drag racing, waarbij ze als brandstof vaak lachgas gebruiken. Hij is dan ook een hele vrolijke jongen.

Albuquerque Balloon Fiesta in New Mexico (USA). Vijfhonderd ballonnen in allerlei felle kleuren en gedaantes. Ballonnen zijn voor kinderen, maar hier zie ik grote mensen er mee spelen. Ik zie opgeblazen vogels en dieren waaronder een struisvogel en een pandabeer. Ik zie een enorme Mickey Mouse. Ik zie; kastelen; zonnen; bananen; raketten en natuurlijk ook een Michelin man. En die gaan allemaal vrolijk de lucht in. Ja, ik vind dat prachtig.

Ballonnen doen mij aan Toon Hermans denken, die voor een uitpuilende zaal met volwassenen zong: Een ballon... een ballonnetje... een ballonnetje hoog in de lucht... aan een draadje... Toen konden grote mensen blijkbaar nog van een kinderliedje genieten. Toen was het leven nog simpel.

In de zomermaanden zie ik boven mijn huis ook wel eens grote ballonnen voorbij zweven. Kleine mensjes hoog in de lucht, in een mandje. Vanaf de grond hoor ik dan de brander een razend geluid voortbrengen. Alsof er een vuurspuwende draak overvliegt. 'Ja, daar boven in de lucht is het doodstil,' hoor je wel eens iemand zeggen. Mens lieg toch niet, denk ik dan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten