Translate

zondag 14 oktober 2012

Zondag

Zondag is de dag van Rob de Nijs.

Als ik aan Rob de Nijs denk, denk ik aan zondag. En op zondag denk ik aan Rob de Nijs.

Toen Lenny Kuhr - in 1980 - in de top veertig stond met het nummer "Visite", fietsten er iedere avond dronken cafégangers, luidkeels "we gaan bij Lenny op visite" blèrend, voorbij haar huis. Kijk, dat was andere koek.

In het bos struikel ik bijna over een konijn met een bochel. Flats! Een houtduif schijt op mijn schouder.

Ik ga op een bankje zitten en denk terug aan de eenzame zondagen uit mijn jeugd. 's Morgens in je beste kleren naar de kerk. Daarna urenlang verveeld met een bal tegen een muur trappen. "Let op je kleren..., maak ze niet vies!"

Een dorp met lege straten en pleinen. Waar zijn mijn vriendjes? Stilte om mij heen! Ik heb dat nooit begrepen. Een weggegooide dag. Een dag waarop voor veel kinderen een vreemde man het vlees aansnijdt.

Toen ik wat ouder werd, was er eindelijk vertier. 's Middags derderangs cowboyfilms kijken in een tweederangs bioscoop. Of was het andersom? "John Wayne en de flirtende squaw met één oog". Heel spannend!

Mijn leven lang is zondag een eenzame dag gebleven. Gesloten winkeldeuren. En nog steeds bijna niemand op straat. Tenzij er ergens een of andere festiviteit is. Of... met z'n allen naar de meubelboulevard, maar dat heeft mij nooit aangetrokken.

Ik herinner mij een druilerige zondagochtend. Ik reed door een lege straat en plotseling liep er een meisje van een jaar of twintig de weg op. Ik stopte. Ze vroeg of ik vijfentwintig gulden voor haar had. En in ruil bood ze haar lichaam aan. Behalve dat ze een beetje met haar rechteroog loenste, zag ze er niet onaardig uit.

"Zondag blijf ik de hele dag dicht bij je" zingt Rob.
Misschien had ik het dus toch maar moeten doen!

Ik draai de volumeknop van mijn stereo-installatie nog verder open, en vrolijk zing ik mee: Zondag... de wereld staat voor ons heel even... stil vandaag... A-ha-ha, a-ha-ha, toe, ga door.

Vandaag dus geen vrolijk nieuws. Maar gelukkig helpt Rob mij door de dag. En morgen zing ik "Monday Monday" van de Mama's and the Papa's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten