Translate

vrijdag 14 december 2012

Mamma, ik voel mij zo oud!

Mini Missverkiezingen voor kinderen in Parijs. Ze mochten zich van de jury niet al te volwassen optutten. Toch zag ik hier en daar een meisje voorzichtig de lippen stiften.
Moeders pronkten er met hun dochtertjes.
De uiteindelijk verkozen Miss Mini Frankrijk - de 10 jarige Roselia - huilde tranen met tuiten.

Veel vaders en moeders - meestal de moeders - willen dat hun kind beroemd wordt. Dat het iets bereikt.
Iets wat ze zelf nooit voor elkaar hebben gekregen.
Of ze denken rijk van hun kind te kunnen worden.

Ik ben eens een paar keer - met een meisje van een jaar of acht - mee naar zo'n auditie gegaan (omdat haar moeder ziek was). En ik schrok van de ellende die ik daar aantrof.

Ik zag kleine meisjes met weelderig getoupeerde pruiken en opgevulde bh'tjes - opgemaakt als volwassen Spice Girls - op hoge hakken over het podium strompelen.

Ik luisterde er naar mooie, doch verschrikkelijk vals zingende kinderen. Ik keek naar; lelijke kindertjes in mooie jurkjes; naar mooie kinderen, die absoluut niet fotogeniek waren; naar huilende kinderen die geen kindertjes meer waren!

En..., ik zag heel veel lelijke strenge moeders.
"Lachen gvd! Anders krijg je vanavond weer niets te eten!"

In Amerika zijn dit soort taferelen een algemeen bekend fenomeen. Ik moet dan ook even aan het legendarische kindsterretje Shirley Temple denken. Op haar derde nam ze al dans- en zanglessen. En in 1932 - ze was nog geen vier - kreeg ze haar eerste filmrol.

Britney Spears is ook zo'n voorbeeld. Op haar negende deed ze auditie voor de Mickey Mouse Club. Eigenlijk was ze dus een laatbloeier!
Of zat haar moeder jarenlang met een knot breiwol op de bank te suffen?
En ging die pot met goud bijna aan haar neus voorbij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten