Translate

woensdag 9 januari 2013

Pas op voor het reuze-konijn

Het is 7° Celsius en ik loop door het koude bos. Dorre takken kraken onder mijn voetzolen.
"In Australië woeden hevige bosbranden en de temperatuur stijgt er boven de 50° Celsius", hoorde ik vanmorgen op de radio.

Snuivend inhaleer ik de geur van dennennaalden. 'Ruik ik nu een brandlucht? Of vergis ik mij,' vraag ik mijzelf bedenkelijk af.

Ik herinner mij dat op een ochtend - jaren geleden - mijn auto helemaal bedekt was met een laag geel poeder. Het bleek woestijnzand te zijn! Dus, het zou best kunnen, dat ik nu een brandlucht ruik.

Maar, als ik om mij heen kijk, zie ik in de verte vuur. En als ik dichterbij kom, zie ik een man in een driedelig kostuum bij een vuurkorf staan. Volgens mij, verbrandt hij zijn boekhouding.

Op mijn weg terug naar huis, bots ik bijna tegen een man, die met een metaaldetector tussen de bomen schuifelt. Wat je in een bos toch allemaal tegenkomt.
Het moet niet gekker worden, denk ik bij mijzelf.

Japanse wetenschappers hebben op 600 meter diepte een reuze-inktvis gesignaleerd. Het is een vrouwtje en ze is 16-18 meter groot. Met ogen zo groot als een dienblad! En haar naam is Ocky.

En terwijl er iedere dag, overal in de wereld, duizenden mensen door honger en oorlogsgeweld om het leven komen, wijdt het NOS journaal vandaag haar kostbare zendtijd aan een gulzige snoek, die gestikt is in een enorme snoekbaars.

De vreemde vondst in de Noorderplassen van Almere is in totaal - van staart tot staart - 1.75 meter lang en weegt 15 kg.

Dus niet alleen de mens is veel te gretig, denk ik bij mijzelf. De natuur geeft ons het voorbeeld.

Ze hebben hem inmiddels Snoekie-Snoekie genoemd, en in de volksmond heeft hij al de bijnaam: de Slokop.

Jarenlang moesten we bang zijn voor Jaws.
Maar als we nu gaan zwemmen, moeten we dus ook al opletten voor snoeken en inktvissen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten