Translate

donderdag 2 oktober 2014

De Gouden Vagina

Herfst. De bladeren vallen van de bomen. Langzaam worden ze kaal. Met een paar grote wilde kastanjes in mijn hand zit ik op een bankje in het bos. Het zijn prachtige donkerbruine kastanjes. Ik wrijf er met een zakdoekje overheen totdat ze nog mooier glanzen. Als kind maakte ik er met luciferhoutjes poppetjes van (een soort van bruine Michelin mannetjes) waarmee ik dan Jan Klaassen en Katrijn in een mini-poppenkast speelde. En later op de kunstacademie maakte ik er mijn eerste animatiefilmpjes mee.

Op het filmfestival in Utrecht wint Tygo Gernandt de Gouden Gluiperd. 'Dat is weer eens andere koek dan een ordinair Gouden Kalf,' mompel ik in mijzelf. Van Tygo wordt verteld dat hij bij aanvang van een eerste repetitie altijd zijn broek laat zakken en dan zegt: zo, nu hebben jullie hem gezien, dus hoeven we het daar niet meer over te hebben. De Gouden Piemel zou hij dus ook prachtig hebben gevonden. Ja, van hem wordt ik altijd vrolijk. Hij is mijn filmheld!

De Amerikaanse stand up comedian (actrice en nog veel meer) Joan Rivers is overleden. Jammer, ik had graag nog een aantal jaren om de grappen van deze Botox babe willen blijven lachen. Ook zij won heel wat awards. Maar helaas gaan komieken ook dood. Alleen de grappen blijven bestaan. En wat er met de Gouden Kalveren of Gouden Gluiperds gebeurt?

Och, misschien staan deze trofeeën samen met de Gouden Piemel, de Bronzen Gehaktbal, de Zilveren Geit en de rest wel op de schoorsteenmantel van een kleindochter te pronken. "Kijk, die Gouden Piemel is van mijn grootvader" zegt ze trots tegen haar vriendje.
Of, Willem-Alexander heeft ondertussen misschien wel ergens in een polder een museum voor Bertha 38 geopend, en staan ze daar te verpieteren.
Nu rest ons alleen Marijke Helwegen. Tja, al die Botox babes lijken op elkaar, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Ook de politicus Ivo Opstelten gaat de filmwereld in. Als een mislukte James Bond doet ook hij een gooi naar een Gouden Kalf. Ik denk dat hij de Olivier Bommel prijs krijgt. Hoe kom ik daar nu op? Als Geert Wilders in het filmpje als Tom Poes had gefigureerd, was het misschien duidelijker geweest? Het zou een merkwaardig maar zeker komisch duo zijn!

"Humor als wapen" zegt cabaretier Richard Groenendijk (een fan van Rivers) bij Humberto Tan aan tafel. Nou ja, in ieder geval een geweldige vrouw die mij een beetje aan Lenny Bruce deed denken. Hoe kom ik daar nu weer bij? Maar goed..., van mij zou deze geweldige Joan Rivers de Gouden Vagina krijgen, maar daarvoor is het nu te laat. Ik weet niet of zij haar vagina ook had laten corrigeren (vast wel!), want met deze prijs zou ze zeker erg blij zijn geweest.

Vroeger was ik fan van Lucille Ball. Ja, Lucille en Rivers waren vrouwen met ballen. Ik vind trouwens dat Claudia de Breij ook wel in dit rijtje mag staan en och..., laat ik er Lucille Werner ook maar bijzetten. Ik denk dat ik net zoals Rijk de Gooijer dat Gouden Kalf maar een rare koe vind. Straks krijgen we er ook nog de Gouden Plofkip bij. Het moet allemaal niet gekker worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten