Translate

vrijdag 17 oktober 2014

Gratis lezen op de FeelGood Market in Eindhoven op zondag 19 oktober

Een droom. Ja, als mens droom je wat af! Op de FeelGood Market kunnen mensen niet alleen mijn boekjes "Nieuws met een glimlach" inkijken/doorbladeren, maar ook een aantal verhaaltjes lezen. Ik heb ze netjes uitgeprint met een Lippy tekeningetje erbij en voorzien van een geschreven tekstje: gratis lezen - bedoeld voor al de "kijken, maar niet kopen bezoekers".

Volgens mij is "gratis" het eerste woord dat een Nederlandse kleuter leert. Het is een toverwoord! 'Heeft u nog meer gratis verhaaltjes,' vraagt een dame met een chique roze leesbril die overigens mooi past bij haar Marlies Dekkers bh'tje .

Het is druk bij mijn standje. 'Die poeptegeltjes zijn ook erg geinig,' zegt een man die zo uit een stripboek lijkt gestapt. (En ik moet zo maar aan Olivier Blunder denken - raar maar waar.)
'Met de hand geschilderd en thuis in de oven afgebakken. Nou, nou, nou... Ja, ik ruik inderdaad de geur van de cupcakes die mijn vrouw iedere zondagochtend voor mij bakt. Geweldig! Zou ik er misschien een paar op zicht mogen meenemen? Ik bedoel... uitproberen. Als ze het thuis ook leuk vinden, dan koop ik er misschien eentje,' zegt hij terwijl zijn neus opvallend rood opzwelt.

En een lichtelijk bollende mevrouw kirt: 'Hé..., zo'n Lippy T-shirt zouden ze bij ons op de zaak misschien ook wel leuk vinden. Kunt u er een maken met in de tekstballon onze firmanaam? Dat betekent reclame voor ons én voor u! Dus een win-win situatie. Misschien trek ik het wel aan en ga ik ermee op afterparties rondlopen.'
Snel beschilder ik een T-shirt in haar maat XXXXXL. "Stuurt u de rekening maar naar de zaak" hoor ik haar nog roepen. En weg is ze - en weg is mijn T-shirt. Een visitekaartje heeft zij natuurlijk niet achtergelaten.

'Die fotolijstjes met tekst zijn goed joh - heel doordacht, zegt een zich intellectueel voor doende man (ziekenfondsbrilletje, te brede stropdas, rare designschoenen..., je kent dat wel). Ik werk bij een uitgeverij. Ja..., ik kan een goed woordje voor u doen.' En weg is ook deze man - en weg is mijn fotolijstje!

Ik kijk op mijn mobieltje: half drie. 'Het gaat goed vandaag,' zeg ik een beetje scheef kijkend tegen mijn hulpje Onnie. 'Ja, we zijn bijna uitverkocht,' mompelt ze. (Onnie heet eigenlijk Annie en is nog van uit de beginjaren tachtig toen ik weken lang dat liedje van Miggy in mijn hoofd had zitten, en dat ging ongeveer zo: Annie, hou jij me tassie effe vast want die gozer wil met me dansen... En Annie klonk door het dialect als Onnie... vandaar dus.) Wat kan een mens soms toch raar dromen, hè!

Plotseling roept er een Sidonia-achtig type: 'Hé, dat T-shirt met die plofkip erop vind ik geweldig. Een Lippy die op een kip rijdt - fantastisch. Doe er maar twee in maatje S giechelt ze. Mijn vriendin en ik rijden paard. Ik zie ons al in zo'n shirt op de manege ronddraven. Tijdens het koeien drijven - geweldig!'

Nou, dat was dan eindelijk een betalende klant. En tegen Onnie zeg ik:'Kom, we gaan een borrel drinken. Dit moeten we vieren!'

Maar genoeg geluld: kom allemaal naar de FeelGood Market en... niet kijken maar kopen!
Gratis lezen mag natuurlijk wel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten