Translate

vrijdag 14 november 2014

Rosetta en de oer-vrouwen

Voorovergebogen over de leuning van een smal bruggetje staar ik naar het langzaam stromende water onder mij. Een eindje verderop dobberen vier wilde zwanen. Gracieus bewegen zij zich stroomopwaarts. 'Water, mompel ik in mijzelf. Zou het water op aarde écht van kometen als de piepkleine 67P - waar onlangs voor het eerst in de geschiedenis de Europese ruimtesonde Rosetta een landertje (met het koosnaampje Philea) heeft gedumpt - afstammen?'

Op de tv vertelt een dame met botox-wangetjes en enge Dracula tandjes; dat als je een lege jampot met kraanwater vult en er dan een paar weken later eens goed naar kijkt, dat het dan in die glazen pot krioelt van de vreemdste wezentjes. Ja..., ik vond altijd al dat er een raar smaakje aan het kraanwater zit. Een grondsmaak (geosmine) noemen ze dat. Aan mijn hoela, het is volgens mij wel degelijk een oer-smaak! En dan al die beestjes! Gedver!

Heel de wereld zat aan de buis gekluisterd. Wetenschappers waren euforisch, ze knuffelden elkaar, ze juichten - ze zoenden - en ik zag dat de kale kop van André Kuipers steeds meer begon te glimmen en tenslotte rood aanliep.

Wat voor fantastische informatie gaat 67P ons brengen? Want aan dit soort kometen danken het heelal én... de aarde hun bestaan. En misschien komen de heren geleerden nu ook te weten of er nog meer leven tussen hemel en aarde is. Oef..., dit wordt spannend! Dit kan een keerpunt in de geschiedenis worden en dan krijgen we straks misschien wel interplanetaire voetbalwedstrijden, want die WK begint zo langzamerhand ook wel een beetje te vervelen.

Ik heb die onderzoeken op basis van sterrenstof, heelal-gruis, kiezelsteentjes en schelpjes altijd een beetje bedenkelijk gevonden. Zo meteen gaan ze de foto's analyseren en dan blijkt dat er overal rondom Philea gekleurde knotten wol en breipennen op de grond liggen (dat was namelijk waar ik direct aan dacht toen ik bij DWDD de eerste opnames zag).

En dat er op de eerst volgende video vier uit de kluiten gewassen gracieuze groene oer-vrouwen - met lange nekken en gekleed in figuurcorrigerende panty's en puntige Madonna bh's - in beeld komen, waarvan er een zegt: 'Tja, we waren een beetje aan het kleien geslagen (dat breien kwam zo langzamerhand onze strot uit) en zo knutselden wij een hele grote bol (het heelal) in elkaar. Maar na een tijdje kregen we er genoeg van en sloegen hem weer aan diggelen. En zo hebben wij dat gedurende miljarden jaren vaker gedaan. Het is gewoon een gezellig spelletje om de tijd te doden!

Die rommel is natuurlijk overal terechtgekomen. En het leuke is; dat jullie mensen van al die stukken versteende klei ook weer iets in elkaar geknutseld hebben. Zo hebben jullie er hele gezellige Hunebedden van gemaakt en Stonehenge vinden wij ook wel geinig. En dan die piramides; jullie geloven toch niet dat die Egyptenaren al die stenen zelf hebben uitgehouwen, hè.
Maar dat oer-water is inderdaad van ons afkomstig. Op een dag hadden we namelijk veel te natte klei gebruikt en zodoende.
Wij vinden overigens Philae, die nu over onze komeet rondhuppelt - omdat er zo weinig zwaartekracht is - wel een leuke attractie. Weliswaar een beetje primitief, maar al dat gezoem en die biep-biep geluidjes zijn reuze leuk.

Jullie moeten trouwens niet alles geloven wat er gezegd wordt. En zeker niet wat je op tv ziet.
Bijvoorbeeld die landing op de maan in 1969. Geloof me; die Armstrong is daar nooit geweest. Allemaal computermanipulaties!

En dan die André Kuipers (leuke knul overigens) die nu met zijn ruimteverhalen - waarin hij zeker Rosetta en onze komeet zal aanhalen - de Nederlandse theaters ingaat. Kijk, als zelfs hij er entertainment van maakt, dan weten jullie wel hoe laat het is.

Die David Bowie van jullie - alias Ziggy Stardust - vinden wij écht geweldig. Zijn film "The Man Who Fell To Earth" sloeg bij ons in als een bom - fantastisch. En wij draaien zijn platen nog iedere dag grijzer en grijzer. Ja, zoals je hoort, wij houden de boel scherp in de gaten. Wij weten alles over jullie, maar jullie weten nog oh zo weinig over ons.

Dan begint plotseling het beeld te bibberen en zegt een snaterend stemmetje: 'Misschien tot over tien jaar.' Daarna wordt alles zwart.

'Wie zijn toch die fantastische groene oer-vrouwen? mompelt John de Mol. Maar goed, eerst doe ik in 2023 Big Brother op Mars en daarna ga ik zeker een programma op die komeet 67P maken. En ik heb al een goede titel namelijk: "Wil je met mij trouwen". Of "Zwaan kleef aan" klinkt ook wel leuk. Maar goed..., ik heb nog tijd genoeg om er over na te denken..., komt helemaal goed!'

-------------------------------------------------------------

Jozef Bloks steunt Alzheimer Nederland - Steunt u ook!

Een deel van de opbrengst van zijn boeken, Lippy T-shirts, posters en poeptegeltjes gaat naar Alzheimer Nederland!

Kijk hiervoor in zijn Webshop of op de site van Alzheimer Nederland. De links vind je in de rechter balk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten