Translate

zaterdag 16 mei 2015

Vluchten kan allang niet meer!

Christie's Amsterdam veilde onlangs "De vrouwen van Algiers" van Pablo Picasso voor maar liefst 160 miljoen euro. Door de crisis ligt de hedendaagse kunstwereld op zijn gat en nu dobbelen de rijken om de oude meesters (dobbelen om vrouwen geeft blijkbaar niet genoeg bevrediging meer).
Maar omdat ze er geen bal verstand van hebben, raadplegen ze peperdure adviseurs - die hen vervolgens een oor aannaaien. Ja maar, die heb ik toch al allemaal!

Ik ben eens (zonder kloppen) bij Christie's in Londen binnengestapt. Mannetjes en vrouwtjes in zwarte, strakke kleding - en met witte handschoentjes en kapjes voor hun mond - waren er druk in de weer. Het leek wel alsof ik in een James Bond film was terechtgekomen. Ze letten niet eens op mij! Ik had gemakkelijk een beeldje van Rodin in mijn binnenzak kunnen steken.

Heb je het ook gemerkt? Het waait steeds vaker en... harder. Orkanen liggen op de loer. Aardbevingen zijn aan de orde van de dag. En de zon wordt onze grote vijand!
Ja, melanoomkanker wordt volkskiller nummer 1.
Hoezo gat in de ozonlaag? Waar is het gaatje? Daar is het gaatje!
Ja, "Vluchten kan niet meer" zongen Frans Halsema en Jenny Arean al in 1971.

De rijken wandelen binnenkort dan ook fluitend door het park met een jongen of meisje aan hun zijde, die hen braaf wapperend met een grote parasol beschermt (net zoals in de tijd van de slavernij). Ja, je herkent dan politici weer aan een gezonde blanke huidskleur. "Sinds wanneer draag jij een hoofddoekje?" hoor ik Ruttemetutje tegen Samsom zeggen.
De armen zien eruit als aangebrande pisangs of hebben een rood opgeblazen Simpson-hoofd dat ieder moment kan ontploffen. En..., ze hebben overal grote bulten op hun lijf (sorry, die zitten niet in uw zorgverzekeringspakketje)!

De reclameblokken op tv worden dan voornamelijk gevuld met smeerproducten en... veel schaars geklede, witte dames. Ja, Nivea doet goede zaken! Bruin is helemaal uit. Wit is in! Aan de kassa van de supermarkt; twee pakken witte vla - ping; drie repen witte chocolade - ping; en een héle grote zak waspoeder - ping. Dat is dan precies ... Fijn weekend!

Natuurlijk vooral veel binnen blijven! Je kunt tegenwoordig tóch alles via internet bestellen. (Maar wat deed jij dan in de supermarkt? Sorry, foutje bedankt! Moet er nog aan wennen...)
Met die steeds maar toenemende golf van afrekeningen, kun je ook maar beter thuis blijven! Gewoon lekker de hele dag geboeid naar je peperdure schilderijtjes kijken; naar de zinderende Zonnebloemen van Van Gogh of het laatste plakkende, chocobruine meisje van Paul Gauguin.
En heb je geen dure schilderijen. Nou, dan kijk je toch gezellig met de hele familie naar een gangsterfilm (liefst in 3D).

Gaan we weer terug naar de jaren twintig van de vorige eeuw - naar de tijd van Al Capone? "Rechercheurs zijn veel té oud" lees ik ergens. Ja, Baantjer-baasjes moeten wijken voor snelle, jonge snuffelaars. Flikken Maastricht met Victor Reinier was al een voorbode! TV-programma's als "Het Spijt Me" halen slechte kijkcijfers. Sorry, ik zat uit het raam te loeren - naar een spannende aflevering met Eliot Ness...
Er knalde zelfs een kogel in mijn voordeur!

Videoland gaat binnenkort dus ook failliet! Want, als je tot de armsten der armsten behoort, schuif je gewoon de gordijnen een beetje open en kijk je - gretig en gratis - naar reality-tv op straat. Alleen af en toe bukken, en voor de zekerheid een kogelvrij vest (van de Action) aantrekken. Ja, ontspanning ligt op straat. Het kost geen reet en je blijft zo lekker uit de zon!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten